Tudjon meg mindent a visszér betegségről!

Hatékony kezelése segít elkerülni a visszér szövődményeit.

Dr. Michailovits Lehel - Sebész Főorvos

Mi a visszérbetegség?

A visszér, más néven varikozitás a vénák kóros állapota.
Akkor beszélünk visszérbetegségről, amikor az erek falai károsodnak vagy meggyengülnek, a vénák kitágulnak és kitűnnek a bőr alatt.

A vénák az érrendszer részei, az oxigén- és tápanyagszegény vérnek a szív felé történő visszaszállításában játszanak fontos szerepet. Az emberi testben több típusú vénát találhatunk. Ennek megfelelően léteznek például felületes vénák, mélyvénák és sinusok.
A visszérbetegség leggyakrabban a lábakban és lábfejekben alakul ki, de más testrészekben is előfordulhat.
A visszérbetegség általában nem jelent súlyos egészségügyi problémát, de kellemetlen és fájdalmas lehet.

Mitől alakul ki a visszérbetegség?

A visszérbetegség kialakulásának egyik elsődleges oka a vénafalak és szelepek gyengülése vagy károsodása. Ennek következtében visszaáramlik a vér, ami miatt a vénák kitágulnak, eltorzulnak és a bőr alatt kék vagy zöldes színűvé változnak. Az elszíneződés következtében szabad szemmel is jól láthatóvá válnak.

A visszér betegség kialakulásának több kockázati tényezője is lehet:

• Örökletes hajlam: A visszér kialakulásának hajlama a családtagok körében tovább öröklődhet.
  • Túlsúly: A túlsúly következtében megnő a lábakban a nyomás, ezért nehezebb lesz a vér visszaáramlása a vénákon keresztül.
  • Terhesség: A terhesség során a vér mennyisége nő, ami fokozza a vénák terhelését is. Ezen felül a hormonok hatása szintén gyengítheti a vénafalakat.
  • Hosszú időn át tartó állás vagy ülés: Ülő vagy álló munkavégzés esetén a vér elkezd pangani a lábakban, ezáltal megnő a vénafalak terhelése.
  • Mozgáshiány: Mozgáshiányos állapot esetén a lábizmok nem mozognak eleget, így nem tudják megfelelően pumpálni a vért a vénákon keresztül.
  • Dohányzás: A dohányzás növeli az érrendszeri problémák kockázatát, ami befolyásolhatja a visszérbetegség kialakulását is.

A megelőzésnek a visszérbetegség kialakulásánál is kulcsszerepe van.
Fontos a rendszeres testmozgás, az egészséges táplálkozás, az optimális testsúly megtartása, valamint a lábak ismételt mozgatása, nyújtása.
Ha a visszérbetegség már kialakult, akkor is van megoldás. Számos kezelési módszer áll rendelkezésre a tünetek enyhítésére és a betegség további terjedésének megakadályozására.

Bejelentkezés

a hét minden napján reggel 8:30-tól este 18:00-ig

Melyek a visszérbetegség tünetei?

A visszérbetegség tünetei sokfélék lehetnek, a betegség mértékétől és súlyosságától függően:

• Lábakban érzett fájdalom és fáradtság: A lábakban jelentkező fájdalom és nehézláb érzés a leggyakoribb visszér tünet.
  • Lábszárfekély: A visszérbetegség előrehaladott állapotában, a vérellátás hiánya miatt lábszárfekélyek is kialakulhatnak.
  • Lábduzzanat: A lábakban lévő duzzanat a vér pangása miatt jelentkezhet.
  • Viszkető és égő érzés: A bőrön jelentkező viszkető és égő érzés is lehet a visszér tünete.
  • Visszér csomók: A visszérbetegség előrehaladtával a vénák kitágulnak, és a bőr alatt csomók képződhetnek.
  • Vénás gyulladás: A visszérbetegségben szenvedőknél gyakran jelentkezik vénás gyulladás, ami fájdalmas és kellemetlen.
  • Éjszakai lábikragörcs: Az éjszakai lábikragörcs sok esetben a rossz vérkeringés miatt jelenik meg.

Kiknél fordul elő leggyakrabban a betegség?

A visszérbetegség kortól és nemtől függetlenül bárkinél kialakulhat. Vannak azonban olyan tényezők, amelyek fennállása hatással van a visszérbetegség megjelenésére.

A statisztikák szerint a visszérproblémák leggyakrabban a nőket, illetve az idősseket érintik. Hölgyek esetében a visszérbetegség sokszor a terhesség alatt, illetve a menopauza idején alakul ki.

További hajlamosító tényező a már említett ülőmunka, a helytelen életmód és az örökletes hajlam is.

Ezen kívül, a visszér sok esetben előfordulhat például trombózis vagy artériás betegségek esetén is.

Milyen szövődményekkel járhat?

A kezeletlen visszérbetegség számos szövődménnyel járhat. Ezek közül a legjellemzőbbek:

A felületes visszérgyulladás:

Ez az egyik leggyakoribb szövődmény visszértágulat esetén. A felületes visszérgyulladás azonban nem kifejezetten súlyos, általában pár nap vagy hét alatt műtét nélkül is meggyógyul.
Felületes visszérgyulladás esetén előfordulhat vérrögképződés, amely fájdalmat okozhat. A felületes vérrög nem mozdul el, ezért ebben az esetben nem kell tüdőembóliától tartani. Ettől függetlenül fontos orvoshoz fordulni az esetlegesen kiterjedő gyulladás elkerülése végett. A gyógyulást segítheti a séta és a bő folyadékfogyasztás is.

Visszértágulat okozta bőrproblémák:

A súlyos visszérbetegség különféle bőrproblémákat generálhat. Ilyen a bőr elszíneződése, a bőrkiütések megjelenése és a lábszárfekélyek kialakulása.

Lábszárfekély:

A fekély leggyakrabban az alsó lábszáron alakul ki. A seb gyógyítása nehéz és hosszadalmas folyamat.

Baktériumok okozta bőrfertőzések:

A visszérbetegség károsíthatja a bőrt, ezáltal növeli a baktériumok általi fertőzés kockázatát.

Mélyvénás trombózis:

A mélyvénás trombózis esetén, a felületes gyulladáshoz hasonlóan, a mélyebb vénákban jön létre a vérrög. Ez egy igen súlyos és életveszélyes állapot. A vérrög elszakadhat és eljuthat a tüdőbe, ami tüdőembóliához vezethet.

Vénás elégtelenség:

A visszérbetegség súlyos állapotban krónikus vénás elégtelenséget okozhat, ami a vér visszaáramlásának csökkenésével jár. Ebben az esetben jellemzően a vénák nem tudják eredményesen szállítani a vért a szívhez.

Hogyan lehet hatékonyan kezelni a visszérbetegséget?

A visszérbetegség kezelése az állapot súlyosságától függően számos módon történhet.
A leggyakoribb módok:

Életmódváltás

Az életmód gyökeres megváltoztatása az egyik legfontosabb kezelési mód. A testmozgás, az egészséges táplálkozás, a dohányzás elhagyása, az ideális testsúly megtartása és a rostban gazdag ételek fogyasztása mind-mind kulcsszerepet játszik. Továbbá fontos kerülni a forró vízben való ücsörgést és a szaunázást is.

Megfelelő sporttevékenység

A mozgás elengedhetetlen a gyógyuláshoz, de nem mindegy annak módja. Legideálisabb az úszás, a kerékpározás és a kondicionáló torna.

Visszér erek

Kompressziós harisnya viselése:

A kompressziós terápia segíthet csökkenteni a vénás nyomást, ezáltal javítva a véráramlást. A rugalmas harisnya viselése megfelelő nyomást gyakorol a vénákra.

Injekciós szkleroterápia:

A szkleroterápia során egy vegyi anyagot (sklerotizáló anyagot) injektálnak a kiterjedt vénákba. Ez az anyag irritálja a vénát, ami összezsugorodik és eltűnik. Ebben az esetben a kezelés ideje alatt kompressziós harisnya használata ajánlott.

Endovaszkuláris terápia:

Az endovaszkuláris kezelések során a vénák zárása vagy eltávolítása történik. A modern endovaszkuláris technikák közé tartoznak a lézerkezelések.

Visszér krémek és kenőcsök:

A krémekbe kevert hatóanyagok komoly mellékhatások nélkül, a bőrön felszívódva jutnak el a kívánt területre.

Gyógyszerek:

A gyógyszerek alkalmazása a visszeret alapvetően nem szünteti meg, de csökkenti a vizenyőt és a hajszálerek áteresztő képességét.

Vénás műtét:

A vénás műtétek során a szövődményekkel fenyegető vénát eltávolítják. Az eljárás során általában endovaszkularis módszert használnak.
Fontos leszögezni, hogy műtéti beavatkozásra csak súlyos esetben kerül sor.

A visszérbetegség korai felismerése és mielőbbi kezelése kiemelten fontos a szövődmények megelőzése és elkerülése érdekében.

Kérjen időpontot sebészeti kezelésre

Hétfő: 15 órától

Dr. Michailovits Lehel

Sebész Főorvos

A célom, hogy alakóhelyem környékén az orvosi ellátás fejlesztését segíteni, annak érdekében, hogy a helybeli lakosok helyben is hozzáférhessenek magas színvonalú, ugyanakkor elérhető áru, egészségügyi szolgáltatáshoz.